Skip to content
Békés Vármegyei VizsgaközpontBékés Vármegyei Vizsgaközpont
  • Kezdőlap
  • KEOR
  • Meghirdetett vizsgák
  • Vizsgáztatóknak
    • Pályázatok
  • Vizsgázóknak
    • Vizsgák
    • Vizsgahelyszínek
    • Tájékoztató füzet az alapszakmákról
    • Vizsgahelyszíneknek
  • Közérdekű információk
    • Adatkezelési tájékoztató
    • Vizsgaszabályzat
    • Szervezeti és működési szabályzat
    • Pártatlansági nyilatkozat
    • Panaszkezelési és jogorvoslati eljárásrend
    • Működési politika
    • Minőségpolitika
    • Adatkezelési szabályzat
    • Integritás szabályzat
    • Különleges és rendkívüli események eljárásrend
    • Esélyegyenlőségi és fenntarthatósági politika
    • Esélyegyenlőségi szabályzat
    • Etikai szabályzat és etikai kódex
    • Szakmai beszámoló
    • Irányítási kézikönyv
    • Archivum
      • Adatkezelési tájékoztató
      • Szervezeti és működési szabályzat
      • Vizsgaszabályzat
  • Kapcsolat
 

Gyermek- és ifjúsági felügyelő

Gyermek- és ifjúságvédelem

KEOR választás

  • Nagy- és kiskereskedelem
  • Ápolás és szülésznőképzés
  • Élelmiszergyártás
  • Fodrászat és szépségápolás
  • Gépgyártás, műszer- és fémipar
  • Gyermek- és ifjúságvédelem
  • Háztartási szolgáltatások
  • Idősek és fogyatékos felnőttek gondozása
  • Oktatás, m.n.s.
  • Szálláshely-szolgáltatás, étkeztetés, vendéglátás
  • Szociális munka és tanácsadás
  • Titkársági és irodai munka
  • Leírás

Gyermek- és ifjúsági felügyelő

A szakmai vizsga leírása, mérésének, értékelésének szempontjai

Valamennyi előírt képzési évfolyam és az egybefüggő szakmai gyakorlat eredményes teljesítése.


 

Központi interaktív vizsga

A vizsgatevékenység megnevezése: a Gyermek- és ifjúsági felügyelő szakma tanulási eredményeit felmérő központi interaktív vizsga

A vizsgatevékenység leírása

Az online vagy írásbeli vizsga egy feleletválasztós és feleletalkotós tesztsor (tesztlap), amely tartalmazzon 35 kérdést az alábbi feladattípusokból (feladattípusonként 5-5 feladat):

 

  • Feleletválasztós tesztsort, amely az alábbi feladattípusokat tartalmazza:
    • Egyszerű feleletválasztás (A tesztkérdésekben egy egyszerűen megfogalmazott kérdéshez négy válasz tartozik, melyek közül ki kell választani a megfelelőnek tartott választ, illetve annak betűjelét) 5 darab kérdés,
      • Az egyszerű feleletválasztásos kérdéssor a gyermekjóléti és gyermekvédelmi alap- és szakellátásra vonatkozó jogszabályi és szakmai tanulási eredményeket méri.
    • Asszociáció (Fogalmak és állítások között ki kell megtalálni a logikai kapcsolatot. Az állítások az egyik („A”), a másik (“B”), illetve mindkét fogalomra („C”) vagy egyik fogalomra sem igazak („D”) 5 darab feladat,
      • Az asszociációs feladatsor a gyermek, a csoport, a csoportdinamikai és konfliktuskezelési tanulási eredményeket méri.
    • Relációanalízis (A tesztkérdés helyes megválaszolásához gondosan el kell olvasni az összetett mondatot, amelynek az első része egy állítást tartalmaz, mely lehet igaz állítás, de lehet hamis is. A mondat második része pedig egy indoklást tartalmaz, mely ugyancsak lehet igaz és hamis. Mindezek figyelembevételével az összefüggés-elemző, illetve reláció-analízis típusú tesztkérdésekben öt kombináció adódik, melyeket meg kell találni és betűjelüket megadni) 5 darab feladat,
      • A relációanalízis feladatsor a szakmai protokollok, utasítások tanulási eredményeit méri.
    • Hibakereső egyszerű feleletválasztás (Négy meghatározás tartozik egy kérdéshez, melyek közül az egyik helytelen állítást tartalmaz, ennek betűjelét kell bekarikázni.) 5 darab kérdés.
      • A hibakereső kérdéssor a gondozás-nevelés feladatok elvégzésének tanulási eredményeit méri.
    • Mondatkiegészítés (A mondatkiegészítés feladatban öt olyan mondat olvasható, melyeknek egy-egy szava helyett pontok állnak, és az ezek helyére beillesztendő szó teszi igazzá a mondatokat.) 5 darab kiegészítendő
      • A mondatkiegészítéses feladatsor felméri a szociális rendszer működése kapcsán megszerzett
    • Igaz-hamis (egy-egy állítás, amelynél eldöntendő, hogy Igaz (I) vagy Hamis (H)) 5 darab
      • Az igaz-hamis eldöntendő feladatsor az egészségügyi vonatkozású tanulási eredményeket méri.
  • Fogalomdefiníció:
    • Fogalom meghatározása 1. (5 darab fogalmat definiáljon önállóan)
        • A vizsgázó a szakterület teljes fogalomtárából kiválasztott 5 db fogalmat definiál.
    • Fogalom meghatározás 2. (5 darab definíció alapján jelöli meg a fogalmat)
        • A vizsgázó a szakma teljes fogalomtárából kiválasztott 5 db fogalom- definíció alapján nevezi meg a

 

A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 90 perc

A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 60%

A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai: Szakmailag és tartalmilag helyes válaszok értékelhetők. Az értékelés százalékos formában történik.

 

Értékelési szempontok:

  • Feleletválasztós tesztsor, amely az alábbi feladattípusokat tartalmazza:
    • Egyszerű feleletválasztás: jó válaszonként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
    • Asszociáció: jó válaszonként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
    • Relációanalízis: jó válasz esetén kérdésenként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
    • Hibakereső egyszerű feleletválasztás: jó válasz esetén kérdésenként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
    • Mondatkiegészítés: jó válasz esetén kérdésenként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
    • Igaz-hamis: jó válaszonként 1 pont, összesen 5 pont értékben.
  • Fogalomdefiníció:
    • Fogalom meghatározása I.: jó válasz esetén kérdésenként 2 pont, összesen 10 pont értékben.
    • Fogalom meghatározás II.: jó válasz esetén kérdésenként 2 pont, összesen: 10 pont

 

A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.

 

Projektfeladat

A vizsgatevékenység megnevezése: Bemutató

A vizsgatevékenység leírása

A vizsga 1. részének leírása:

1. vizsgarész: Portfólió: A gyakorlati helyszín, a gyakorlati tevékenység bemutatása intézménybemutatással és esetleírás alapján, a gyermekfelügyelet feladatainak bemutatása és a gyermekfelügyelő dilemmáinak értelmezése egy előzetesen leadott 10-15 diából álló prezentáció alapján, melyet a vizsgázó a vizsga előtt 30 nappal köteles leadni a vizsgáztató intézménynél. A vizsgabizottság a vizsgázó számára a maximum 5 kérdést küld, a vizsga előtt 2 nappal, melyet a vizsgázó a vizsgán köteles megválaszolni.

 

Szempontok a prezentáció elkészítéséhez:

  • Gyakorlati intézmény bemutatása
  • Intézmény tevékenységének bemutatása
  • Gyakorlati tevékenység bemutatása

 

Javasolt formátum:

  • Power Point formátum
  • Times New Roman betűtípus,
  • minimum 16-os betűméret,
  • Terjedelem: 10-15 dia, amelynek nem része a kezdődia

Szempontok az esetleírás elkészítéséhez:

  • A kiválasztott gyermek szociokulturális háttere
  • Anamnézis
  • A gyermek kapcsolatrendszere
  • Nevelési környezet
  • Szociális-érzelmi fejlettség
  • Kommunikáció
  • Szabadidő
  • Összegzés
  • Javaslatok a gyermek fejlődésének támogatására
  • Önreflexió

 

Javasolt formátum:

  • Microsoft World formátum
  • Times New Roman betűtípus,
  • 12-es betűméret, 1,5-es sortávolság, sorkizárt forma
  • Margók: 2,5 cm
  • Terjedelem: 7-10 oldal, amelynek nem része az előlap

 

2. vizsgarész leírása: Demostráció

A szakmai oktatás során megszerzett elméleti tudás bemutatása gyakorlati példán keresztül, tantermi körülmények között. A vizsgázó a vizsgaközpont által összeállított tevékenységlistából választva bemutatja az adott tevékenységet. A tevékenységlistának legalább 5 eleműnek kell lennie. A listában szereplő egy adott tevékenység a szakirányú oktatás szakmai követelményeinek legalább 2, legfeljebb 4 képességét, tudáselemét, felelősségi körét mérheti, attitűdjét vizsgálhatja.

 

Javasolt tevékenységlista, melynek elvégzését be kell mutatnia a vizsgázónak:

  • A gyermek- és ifjúsági felügyelő gondozási feladatainak bemutatása egy esti műszakban.
  • A gyermek- és ifjúsági felügyelő gondozási feladatainak bemutatása egy nappali műszakban.
  • A gyermekek ellátásához kapcsolódó dokumentációk vezetésének bemutatása.
  • A gyermekek oktatásához kapcsolódó feladatok bemutatása
    • 3-6 éves korig
    • 7-10 éves korig
    • 11-14 éves korig
    • 15-18 éves korig
  • A gyermekek szabadidejének szervezésével összefüggő feladatok bemutatása
    • 3-6 éves korig
    • 7-10 éves korig
    • 11-14 éves korig
    • 15-18 éves korig
  • Kapcsolattartás során ellátandó feladatok bemutatása.
  • Szökési esetek során ellátandó feladatok bemutatása.
  • A gyermekek gondozásával összefüggő együttműködések színtereinek bemutatása, a hozzájuk kapcsolódó feladatokkal együtt.
    • A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 45 perc (1. vizsgarész 15 perc, 2. vizsgarész 30 perc)
    • A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 40%
    • A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai: Az értékelés százalékos formában történik.

 

Értékelési szempontok a vizsga 1. részéhez:

  • Szakmai tartalom minősége: szakszerűség, tényszerűség, tárgyszerűség, érdeklődést keltő jelleg. Mértéktartóan saját tapasztalat/élmény/vélemény is helyet kap(hat) a szakmai tartalom kifejtésében. A bemutató hozzászólásokra való alkalmassága, a vizsgázó kérdésekre adott tartalmi válaszai, reagálásainak minősége. (50%)
  • Előadói stílus: felkészültségével, alkalomhoz illő megjelenésével, magatartásával, előadásmódjával, érdeklődésével, kérdésekre adott válaszaival a vizsgázó kifejezi a bemutatott prezentáció tartalmával való azonosulását. (25%)
  • Prezentáció, szemléltetés: a diasor rendezettsége, funkcionalitása, a színek és betűméret megfelelősége, a ppt/szemléltetést támogató jellege, a vizsgázó verbális kommunikációja. (25%)

 

Értékelési szempontok a vizsga 2. részéhez:

A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai: Az értékelés százalékos formában történik.

A vizsgafeladathoz rendelt értékelő lap értékelési szempontjai:

 

 

 

Kritériumok

Szempont

Eredmény %

Kitűnő

Nem elfogadható

Tudatosan alakít olyan helyzeteket, választ olyan módszereket, amelyek lehetővé teszik a gyermekek számára a megfelelő viselkedés, kommunikáció, együttműködés

elsajátítását.

30 %

Eredményesen kezeli a gyermekek életében kialakult konfliktusokat. Támogatja a gyermekek egyéni és másokkal való kommunikációját. Mintát nyújt.

A gyermekek életében kialakult konfliktusok kezelésére nem

megfelelő stratégiát választ. Nevelési stílusa autokrata.

Felismeri a gyermek fejlődési nehézségeit, adekvát nevelési- gondozási hátteret nyújt.

40 %

A gyermek fejlődését önmagához viszonyítja, kiválasztja a megfelelő eszközöket. Kommunikációja empatikus. A gyermekekről való gondoskodás során

alkalmazza az egyéni bánásmód elvét, a gyermek pozitív önállósági törekvéseit, önértékelését erősíti.

Nem jól ítéli meg a gyermek fejlődési szükségletét.

Kommunikációja bíráló, nem bátorítja tevékenységre a

gyermeket. A gyermek önállóságra való

törekvését gátolja, minősít.

A gyermek társas és érzelmi

kompetenciáinak

fejlődéséhez mintát és segítséget nyújt.

10 %

A gyermekek kapcsolati

formációit ismerve tervezi meg az együttműködés helyzeteit.

Nem veszi figyelembe a spontán érés egyéni különbségeit.

A gyermekek

viselkedésének,

20 %

Az egyes gyermek aznapi

pszichikai és fizikai állapotát

A gyermek jelzéseit

nem érti, a

motivációinak figyelembevételével tervezi és szervezi a beavatkozási

stratégiákat, gondozási sorrendet.

 

felismerve kezdeményez tevékenységet.

tevékenységek nem illeszkednek a gyermek pszichikai állapotához.

 

A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.

jelentkezem
  • Adatkezelési szabályzat
  • Adatkezelési tájékoztató
Copyright 2025 © GYSZC
  • Kezdőlap
  • KEOR
  • Meghirdetett vizsgák
  • Vizsgáztatóknak
    • Pályázatok
  • Vizsgázóknak
    • Vizsgák
    • Vizsgahelyszínek
    • Tájékoztató füzet az alapszakmákról
    • Vizsgahelyszíneknek
  • Közérdekű információk
    • Adatkezelési tájékoztató
    • Vizsgaszabályzat
    • Szervezeti és működési szabályzat
    • Pártatlansági nyilatkozat
    • Panaszkezelési és jogorvoslati eljárásrend
    • Működési politika
    • Minőségpolitika
    • Adatkezelési szabályzat
    • Integritás szabályzat
    • Különleges és rendkívüli események eljárásrend
    • Esélyegyenlőségi és fenntarthatósági politika
    • Esélyegyenlőségi szabályzat
    • Etikai szabályzat és etikai kódex
    • Szakmai beszámoló
    • Irányítási kézikönyv
    • Archivum
      • Adatkezelési tájékoztató
      • Szervezeti és működési szabályzat
      • Vizsgaszabályzat
  • Kapcsolat

Belépés

Elfelejtett jelszó?