Skip to content
Békés Vármegyei VizsgaközpontBékés Vármegyei Vizsgaközpont
  • Kezdőlap
  • KEOR
  • Meghirdetett vizsgák
  • Vizsgáztatóknak
    • Pályázatok
  • Vizsgázóknak
    • Vizsgák
    • Vizsgahelyszínek
    • Tájékoztató füzet az alapszakmákról
    • Vizsgahelyszíneknek
  • Közérdekű információk
    • Adatkezelési tájékoztató
    • Vizsgaszabályzat
    • Szervezeti és működési szabályzat
    • Pártatlansági nyilatkozat
    • Panaszkezelési és jogorvoslati eljárásrend
    • Működési politika
    • Minőségpolitika
    • Adatkezelési szabályzat
    • Integritás szabályzat
    • Különleges és rendkívüli események eljárásrend
    • Esélyegyenlőségi és fenntarthatósági politika
    • Esélyegyenlőségi szabályzat
    • Etikai szabályzat és etikai kódex
    • Szakmai beszámoló
    • Irányítási kézikönyv
    • Archivum
      • Adatkezelési tájékoztató
      • Szervezeti és működési szabályzat
      • Vizsgaszabályzat
  • Kapcsolat
 

Kisgyermekgondozó, – nevelő

Gyermek- és ifjúságvédelem

KEOR választás

  • Nagy- és kiskereskedelem
  • Ápolás és szülésznőképzés
  • Élelmiszergyártás
  • Fodrászat és szépségápolás
  • Gépgyártás, műszer- és fémipar
  • Gyermek- és ifjúságvédelem
  • Háztartási szolgáltatások
  • Idősek és fogyatékos felnőttek gondozása
  • Oktatás, m.n.s.
  • Szálláshely-szolgáltatás, étkeztetés, vendéglátás
  • Szociális munka és tanácsadás
  • Titkársági és irodai munka
  • Leírás

Kisgyermekgondozó, – nevelő

A szakmai vizsga leírása, mérésének, értékelésének szempontjai

Valamennyi előírt képzési évfolyam és az egybefüggő szakmai gyakorlat eredményes teljesítése, az ágazati alapvizsga letétele


Központi interaktív vizsga

A vizsgatevékenység megnevezése: A kisgyermekgondozó, -nevelő szakma tanulási eredményeit felmérő központi interaktív vizsga

A vizsgatevékenység leírása

Az online vagy írásbeli vizsga egy feleletválasztós és feleletalkotós tesztsor (tesztlap), amely tartalmazzon 35 kérdést az alábbi feladattípusokból (feladattípusonként 5-5 feladat):

  • Egyszerű feleletválasztás (A tesztkérdésekben egy egyszerűen megfogalmazott kérdéshez négy válasz tartozik, melyek közül ki kell választani a megfelelőnek tartott választ, illetve annak betűjelét) 5 darab kérdés,
    • Az egyszerű feleletválasztásos kérdéssor a gyermekjóléti és gyermekvédelmi kisgyermekellátásra vonatkozó jogszabályi és szakmai tanulási eredményeket méri.

 

  • Asszociáció (Fogalmak és állítások között kell megtalálni a logikai kapcsolatot. Az állítások az egyik („A”), a másik (“B”), illetve mindkét fogalomra („C”) vagy egyik fogalomra sem igazak („D”) 5 darab feladat,
    • Az asszociációs kérdéssor a család, a családpedagógia, a csoportdinamika tanulási eredményeire fókuszál.

 

  • Relációanalízis (A tesztkérdés helyes megválaszolásához gondosan el kell olvasni az összetett mondatot, amelynek az első része egy állítást tartalmaz, mely lehet igaz állítás, de lehet hamis is. A mondat második része pedig egy indoklást tartalmaz, mely ugyancsak lehet igaz és hamis. Mindezek figyelembevételével az összefüggés-elemző, illetve reláció- analízis típusú tesztkérdésekben öt kombináció adódik, melyeket meg kell találni és betűjelüket megadni) 5 darab
    • A relációanalízis kérdéssor a bölcsődei alapprogramra vonatkozó tanulási eredményeke fókuszál.

 

  • Hibakereső egyszerű feleletválasztás (Négy meghatározás tartozik egy kérdéshez, melyek közül az egyik helytelen állítást tartalmaz, ennek betűjelét kell bekarikázni.) 5 darab kérdés.
    • A hibakereső kérdéssor a gondozás-nevelés módszertani protokollját érintő tanulási eredményekre fókuszál.
  • Mondatkiegészítés (A mondatkiegészítés feladatban öt olyan mondat olvasható, melyeknek egy-egy szava helyett pontok állnak, és az ezek helyére beillesztendő szó teszi igazzá a mondatokat.) 5 darab kiegészítendő
    • A mondatkiegészítéses feladatsorba beilleszti a koragyermekkori intervenció és koragyermekkori fejlődés kapcsán megszerzett

 

  • Igaz-hamis (egy-egy állítás, amelynél eldöntendő, hogy Igaz (I) vagy Hamis (H)) 5 darab feladat.
    • Az igaz-hamis eldöntendő feladat az egészségügyi vonatkozású tanulási eredményeket méri.

 

  • Fogalomdefiníció:
    • A vizsgázó a szakterület teljes fogalomtárából kiválasztott 5 db fogalmat definiál.

 

A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 120 perc

A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 20%

A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

  • Egyszerű feleletválasztásos kérdéssor: 10%
  • Asszociációs kérdéssor: 10%
  • Relációanalízis: 20%
  • Hibakereső egyszerű feleletválasztás: 20%
  • Mondatkiegészítés: 10%
  • Igaz – hamis állítás: 10%
  • Fogalomdefiníció: 20%

 

A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a tanuló a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.

 

Projektfeladat

A vizsgatevékenység megnevezése: A projektfeladat 2 vizsgarészből áll:

1. vizsgarész: Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről

2. vizsgarész: Napi gondozási, nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben

 

A vizsgatevékenység leírása:

1.  Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről

Bölcsődében gondozott-nevelt kisgyermek fejlődésének tematikus megfigyelése és fejlődési naplójának elkészítése, az eredmények elemzése, értékelése, a prevencióra és korrekcióra történő javaslatok megfogalmazása.

 

1.  Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről

A portfólió készítésének célja, hogy a vizsgázó bizonyítsa, megfelelő képességgel rendelkezik ahhoz, hogy egy gyermek fejlődésmenetét tanulmányozza, összefüggéseit átlássa, megoldási javaslatot tegyen, illetve a szakterülethez kapcsolódó szakkifejezéseket helyesen alkalmazni tudja. A portfóliót a „kisgyermek megfigyelése” módszertan alapján kell elkészíteni.

 

Tartalma: egy, a bölcsődei gyakorlat alatt kiválasztott kisgyermek anamnézisének bemutatása, jellemzése és fejlődésének értékelése, továbbá a vizsgázó javaslata a megfigyelt gyermek fejlődésének támogatására. A személyiségi jogokat, az adatvédelem vonatkozó jogszabály előírásait betartja, ez alapján állítja össze a dokumentumot.

 

Szempontok:

  • Bölcsődei intézmény és gyermekcsoport bemutatása
  • Kiválasztott gyermek szociokulturális háttere
  • Anamnézis
  • A család szerkezete
  • A család nevelési stílusa, gondozási gyakorlata
  • Nagymozgás
  • Finommotorika
  • Kognitív funkciók
  • Szociális-érzelmi fejlettség
  • Kommunikáció
  • Játék
  • Egyéni szokások
  • Összegzés
  • Javaslatok a gyermek fejlődésének támogatására
  • Önreflexió

 

Javasolt formátum:

  • Microsoft World formátum
  • Times New Roman betűtípus,
  • 12-es betűméret, 1,5-es sortávolság, sorkizárt forma
  • Margók: 2,5 cm
  • Terjedelem: 7-10 oldal, amelynek nem része az előlap

 

A portfóliót a vizsgaközpont rendelkezésére kell bocsátani (digitális formában), a vizsgát megelőzően legalább 10 nappal, amely értékeli a portfóliót a KKK-ban meghatározott értékelési szempontok alapján. A portfólió a szakmai vizsgán nem kerül bemutatásra. A felkészítést végző intézmény aláírásával kell igazolja, hogy a portfólióban megjelenő adatok, információk a vizsgára jelentkező által kerültek összegyűjtésre, illetve a vizsgára jelentkező készítette el a portfóliót.

 

2.  Napi gondozási-nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben

A vizsgázó a gyakorlati vizsgára kijelölt bölcsődei csoportban, vizsgabizottság előtt ad számot a tanultak alapján a gyermekekkel való egyéni bánásmódról, a bölcsődei gondozási-nevelési feladatokról, a megszerzett szakmai ismereteiről, szakmai készségeiről, képességeiről, személyes és társas kompetenciáiról. Fontos, hogy a csoportban a vizsgabizottság tagjai úgy helyezkedjenek el, hogy legkevésbé zavarják a gyermekek és a tanuló tevékenységét. Egy bölcsődei csoportban maximum 2 tanuló vizsgázhat.

A vizsgafeladat – tételekre bontva – egy időintervallumot (pl. 9:00 h – 10:00 h) és a gyermekek napirendjéhez igazodó gondozási-nevelési tevékenységeket határoz meg.

Az 1 órán belüli 30 perc felkészülési idő: a tanuló, az általa kihúzott tételben szereplő időintervallumban a gyermekcsoportban integrálódik a napi tevékenységekbe. A második

30 percben vizsgabizottság előtt folytatja a megkezdett, napirendbe illeszkedő tevékenységet. Például ha 9-10 óra között van a gyermekcsoportban – ami a szabad játéktevékenység ideje –, akkor az első 30 percben kapcsolatot keres a gyerekekkel, ráhangolódik a csoport dinamikájára. A második 30 percben ténylegesen bekapcsolódik a gyerekek megkezdett játéktevékenységébe, ötleteivel, tanácsaival segíti a kreativitást, kérdéseivel a továbbgondolást. Alkotótevékenységet készít elő (rajzolás, ragasztás, papírtépés), és az érdeklődőknek (a részvétel önkéntes) támogatást nyújt a „művészeti tevékenységhez”.

 

Bölcsődei napirend, vizsgaszituációk

 

  • 7:30-8:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat! Az érkező gyermekek bevétele, játéktevékenység.
  • 8:00-8:30: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. Reggeliztetés: előkészítés, lebonyolítás, befejezés.
  • 8:30-9:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. A gyermekek egyéni fejlettségének megfelelő tevékenységek biztosítása. Utánzó- és szerepjátékok, Konstruálás, Alkotó tevékenységek (ragasztás – tészta, papír, termések, festés – ujjal, ecsettel, nyomdázás, papírtépés, gyurmázás, egyéni ötletek). Mese, ének, mondóka.
  • 9:00-9:30: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. Játék a szobában.
  • Udvarra menetel előtti fürdőszobai tevékenység (pelenkaváltás, WC-használat).
    • vetkőztetés
    • öltöztetés
  • 9:30-10:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. A gyermekek egyéni fejlettségének megfelelő tevékenységek biztosítása. Udvari játék: (homokozás, nagymozgásos játékok, labda). Utánzó- és szerepjátékok, Konstruálás, Alkotó tevékenységek (ragasztás – tészta, papír, termések, festés – ujjal, ecsettel, nyomdázás, papírtépés, gyurmázás, egyéni ötletek). Mese, ének, mondóka.
  • 10:00-10:30: Végezze el csoportjában a gondozási nevelési feladatokat. Tízóraiztatás. A gyermekek önálló játéktevékenységének biztosítása.
  • 10:30-11:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. A gyermekek egyéni fejlettségének megfelelő tevékenységek biztosítása. Udvari játék: homokozás, nagymozgásos játékok,
  • 11:00-11:30: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. Udvari játék. Bejövetel, vetkőzés, átöltözés, fürdőszobai tevékenység (pelenkaváltás, WC használat), játék a szobában.
  • 11:30-12:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési
    • Előkészítés ebédeltetéshez.
    • Ebédeltetés
    • Folyamatos fektetés

 

A vizsgázónak a vizsgatevékenysége előtt 30 perc felkészülési időt kell biztosítani, melyben

az általa kihúzott tételben szereplő időintervallumban a gyermekcsoportban integrálódik a napi tevékenységekbe.

  • A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc

 

1.  vizsgarész: Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről

A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: a portfólió a szakmai vizsgán nem kerül bemutatásra.

 

2.  vizsgarész: Napi gondozási-nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben

A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc/vizsgázó (ebből felkészülési idő: 30 perc)

 

A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 80%

 

1.  Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről

A vizsgarész aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 30%

 

2.  Napi gondozási nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben

A vizsgarész aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 70%

 

A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

1.  vizsgarész: Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről

A vizsgarész értékelésének szempontjai:

Az értékelés százalékos formában történik. Az összesített pontszám értékelésébe kerül:

  • Az intézményt és a gyermek megismeréséhez alkalmazott módszereket bemutatja: 10%
  • A megfigyelésének (érzelmi állapot, felnőttekhez való viszony, kisgyermeknevelővel való kapcsolat, más felnőttel való kapcsolat, gondozással kapcsolatos magatartás,mozgás, értelmi fejlődés, figyelem, érdeklődés, beszéd, társkapcsolat, szobatisztaság, egyéni megnyilvánulások) eredményeit értékeli: 60%
  • A gyermek fejlődésére javaslatokat tesz, önreflexió: 30%

 

2.  vizsgarész: Napi gondozási nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben

A vizsgarész értékelésének szempontjai:

Az értékelés százalékos formában történik.

A vizsgafeladathoz rendelt értékelő lap értékelési szempontjai:

 

 

 

Kritériumok

Szempont

Eredmény %

Kitűnő

Nem elfogadható

Tudatosan alakít olyan helyzeteket, választ olyan módszereket,

amelyek lehetővé teszik a bölcsődei korosztály számára a megfelelő viselkedés, kommunikáció, együttműködés,

elsajátítását.

30%

Eredményesen kezeli a gyermekek között kialakult konfliktusokat. Támogatja a gyermekek egyéni és egymás közötti kommunikációját.

Mintát nyújt.

A gyermekek között kialakult konfliktusok kezelésére nem

megfelelő stratégiát

választ. Nevelési stílusa autokrata.

Felismeri a kisgyermek fejlődési nehézségeit, adekvát nevelési- gondozási hátteret nyújt.

40%

A gyermek fejlődését önmagához viszonyítja, kiválasztja a megfelelő eszközöket. Kommunikációja empatikus. A gyermekekről való gondoskodás során

alkalmazza az egyéni bánásmód elvét, a gyermek pozitív

önállósági törekvéseit,

Nem jól ítéli meg a gyermek fejlődési szükségletét.

Kommunikációja bíráló, nem bátorítja tevékenységre a

gyermeket. A gyermek önállóságra való

törekvését gátolja,

 

 

önértékelését erősíti.

minősít.

A gyermek társas- és érzelmi

kompetenciáinak

fejlődéséhez mintát és segítséget nyújt.

10%

A bölcsődei korosztály

társkapcsolati formációit ismerve tervezi meg az együttműködés helyzeteit.

Nem veszi figyelembe a spontán érés egyéni különbségeit.

A gyermekek viselkedésének, motivációinak

figyelembevételével tervezi és szervezi a beavatkozási

stratégiákat, gondozási sorrendet.

20%

A gyermek aznapi pszichikai és fizikai állapotát felismerve kezdeményez tevékenységet.

A gyermek jelzéseit nem érti, a

tevékenységek nem illeszkednek a gyermek pszichikai állapotához.

 

A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a tanuló a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.

jelentkezem
  • Adatkezelési szabályzat
  • Adatkezelési tájékoztató
Copyright 2025 © GYSZC
  • Kezdőlap
  • KEOR
  • Meghirdetett vizsgák
  • Vizsgáztatóknak
    • Pályázatok
  • Vizsgázóknak
    • Vizsgák
    • Vizsgahelyszínek
    • Tájékoztató füzet az alapszakmákról
    • Vizsgahelyszíneknek
  • Közérdekű információk
    • Adatkezelési tájékoztató
    • Vizsgaszabályzat
    • Szervezeti és működési szabályzat
    • Pártatlansági nyilatkozat
    • Panaszkezelési és jogorvoslati eljárásrend
    • Működési politika
    • Minőségpolitika
    • Adatkezelési szabályzat
    • Integritás szabályzat
    • Különleges és rendkívüli események eljárásrend
    • Esélyegyenlőségi és fenntarthatósági politika
    • Esélyegyenlőségi szabályzat
    • Etikai szabályzat és etikai kódex
    • Szakmai beszámoló
    • Irányítási kézikönyv
    • Archivum
      • Adatkezelési tájékoztató
      • Szervezeti és működési szabályzat
      • Vizsgaszabályzat
  • Kapcsolat

Belépés

Elfelejtett jelszó?