A szakmai vizsga leírása, mérésének, értékelésének szempontjai
Valamennyi előírt képzési évfolyam és az egybefüggő szakmai gyakorlat eredményes teljesítése, az ágazati alapvizsga letétele
Központi interaktív vizsga
A vizsgatevékenység megnevezése: A kisgyermekgondozó, -nevelő szakma tanulási eredményeit felmérő központi interaktív vizsga
A vizsgatevékenység leírása
Az online vagy írásbeli vizsga egy feleletválasztós és feleletalkotós tesztsor (tesztlap), amely tartalmazzon 35 kérdést az alábbi feladattípusokból (feladattípusonként 5-5 feladat):
- Egyszerű feleletválasztás (A tesztkérdésekben egy egyszerűen megfogalmazott kérdéshez négy válasz tartozik, melyek közül ki kell választani a megfelelőnek tartott választ, illetve annak betűjelét) 5 darab kérdés,
- Az egyszerű feleletválasztásos kérdéssor a gyermekjóléti és gyermekvédelmi kisgyermekellátásra vonatkozó jogszabályi és szakmai tanulási eredményeket méri.
- Asszociáció (Fogalmak és állítások között kell megtalálni a logikai kapcsolatot. Az állítások az egyik („A”), a másik (“B”), illetve mindkét fogalomra („C”) vagy egyik fogalomra sem igazak („D”) 5 darab feladat,
- Az asszociációs kérdéssor a család, a családpedagógia, a csoportdinamika tanulási eredményeire fókuszál.
- Relációanalízis (A tesztkérdés helyes megválaszolásához gondosan el kell olvasni az összetett mondatot, amelynek az első része egy állítást tartalmaz, mely lehet igaz állítás, de lehet hamis is. A mondat második része pedig egy indoklást tartalmaz, mely ugyancsak lehet igaz és hamis. Mindezek figyelembevételével az összefüggés-elemző, illetve reláció- analízis típusú tesztkérdésekben öt kombináció adódik, melyeket meg kell találni és betűjelüket megadni) 5 darab
- A relációanalízis kérdéssor a bölcsődei alapprogramra vonatkozó tanulási eredményeke fókuszál.
- Hibakereső egyszerű feleletválasztás (Négy meghatározás tartozik egy kérdéshez, melyek közül az egyik helytelen állítást tartalmaz, ennek betűjelét kell bekarikázni.) 5 darab kérdés.
- A hibakereső kérdéssor a gondozás-nevelés módszertani protokollját érintő tanulási eredményekre fókuszál.
- Mondatkiegészítés (A mondatkiegészítés feladatban öt olyan mondat olvasható, melyeknek egy-egy szava helyett pontok állnak, és az ezek helyére beillesztendő szó teszi igazzá a mondatokat.) 5 darab kiegészítendő
- A mondatkiegészítéses feladatsorba beilleszti a koragyermekkori intervenció és koragyermekkori fejlődés kapcsán megszerzett
- Igaz-hamis (egy-egy állítás, amelynél eldöntendő, hogy Igaz (I) vagy Hamis (H)) 5 darab feladat.
- Az igaz-hamis eldöntendő feladat az egészségügyi vonatkozású tanulási eredményeket méri.
- Fogalomdefiníció:
- A vizsgázó a szakterület teljes fogalomtárából kiválasztott 5 db fogalmat definiál.
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 120 perc
A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 20%
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:
- Egyszerű feleletválasztásos kérdéssor: 10%
- Asszociációs kérdéssor: 10%
- Relációanalízis: 20%
- Hibakereső egyszerű feleletválasztás: 20%
- Mondatkiegészítés: 10%
- Igaz – hamis állítás: 10%
- Fogalomdefiníció: 20%
A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a tanuló a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.
Projektfeladat
A vizsgatevékenység megnevezése: A projektfeladat 2 vizsgarészből áll:
1. vizsgarész: Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről
2. vizsgarész: Napi gondozási, nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben
A vizsgatevékenység leírása:
1. Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről
Bölcsődében gondozott-nevelt kisgyermek fejlődésének tematikus megfigyelése és fejlődési naplójának elkészítése, az eredmények elemzése, értékelése, a prevencióra és korrekcióra történő javaslatok megfogalmazása.
1. Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről
A portfólió készítésének célja, hogy a vizsgázó bizonyítsa, megfelelő képességgel rendelkezik ahhoz, hogy egy gyermek fejlődésmenetét tanulmányozza, összefüggéseit átlássa, megoldási javaslatot tegyen, illetve a szakterülethez kapcsolódó szakkifejezéseket helyesen alkalmazni tudja. A portfóliót a „kisgyermek megfigyelése” módszertan alapján kell elkészíteni.
Tartalma: egy, a bölcsődei gyakorlat alatt kiválasztott kisgyermek anamnézisének bemutatása, jellemzése és fejlődésének értékelése, továbbá a vizsgázó javaslata a megfigyelt gyermek fejlődésének támogatására. A személyiségi jogokat, az adatvédelem vonatkozó jogszabály előírásait betartja, ez alapján állítja össze a dokumentumot.
Szempontok:
- Bölcsődei intézmény és gyermekcsoport bemutatása
- Kiválasztott gyermek szociokulturális háttere
- Anamnézis
- A család szerkezete
- A család nevelési stílusa, gondozási gyakorlata
- Nagymozgás
- Finommotorika
- Kognitív funkciók
- Szociális-érzelmi fejlettség
- Kommunikáció
- Játék
- Egyéni szokások
- Összegzés
- Javaslatok a gyermek fejlődésének támogatására
- Önreflexió
Javasolt formátum:
- Microsoft World formátum
- Times New Roman betűtípus,
- 12-es betűméret, 1,5-es sortávolság, sorkizárt forma
- Margók: 2,5 cm
- Terjedelem: 7-10 oldal, amelynek nem része az előlap
A portfóliót a vizsgaközpont rendelkezésére kell bocsátani (digitális formában), a vizsgát megelőzően legalább 10 nappal, amely értékeli a portfóliót a KKK-ban meghatározott értékelési szempontok alapján. A portfólió a szakmai vizsgán nem kerül bemutatásra. A felkészítést végző intézmény aláírásával kell igazolja, hogy a portfólióban megjelenő adatok, információk a vizsgára jelentkező által kerültek összegyűjtésre, illetve a vizsgára jelentkező készítette el a portfóliót.
2. Napi gondozási-nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben
A vizsgázó a gyakorlati vizsgára kijelölt bölcsődei csoportban, vizsgabizottság előtt ad számot a tanultak alapján a gyermekekkel való egyéni bánásmódról, a bölcsődei gondozási-nevelési feladatokról, a megszerzett szakmai ismereteiről, szakmai készségeiről, képességeiről, személyes és társas kompetenciáiról. Fontos, hogy a csoportban a vizsgabizottság tagjai úgy helyezkedjenek el, hogy legkevésbé zavarják a gyermekek és a tanuló tevékenységét. Egy bölcsődei csoportban maximum 2 tanuló vizsgázhat.
A vizsgafeladat – tételekre bontva – egy időintervallumot (pl. 9:00 h – 10:00 h) és a gyermekek napirendjéhez igazodó gondozási-nevelési tevékenységeket határoz meg.
Az 1 órán belüli 30 perc felkészülési idő: a tanuló, az általa kihúzott tételben szereplő időintervallumban a gyermekcsoportban integrálódik a napi tevékenységekbe. A második
30 percben vizsgabizottság előtt folytatja a megkezdett, napirendbe illeszkedő tevékenységet. Például ha 9-10 óra között van a gyermekcsoportban – ami a szabad játéktevékenység ideje –, akkor az első 30 percben kapcsolatot keres a gyerekekkel, ráhangolódik a csoport dinamikájára. A második 30 percben ténylegesen bekapcsolódik a gyerekek megkezdett játéktevékenységébe, ötleteivel, tanácsaival segíti a kreativitást, kérdéseivel a továbbgondolást. Alkotótevékenységet készít elő (rajzolás, ragasztás, papírtépés), és az érdeklődőknek (a részvétel önkéntes) támogatást nyújt a „művészeti tevékenységhez”.
Bölcsődei napirend, vizsgaszituációk
- 7:30-8:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat! Az érkező gyermekek bevétele, játéktevékenység.
- 8:00-8:30: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. Reggeliztetés: előkészítés, lebonyolítás, befejezés.
- 8:30-9:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. A gyermekek egyéni fejlettségének megfelelő tevékenységek biztosítása. Utánzó- és szerepjátékok, Konstruálás, Alkotó tevékenységek (ragasztás – tészta, papír, termések, festés – ujjal, ecsettel, nyomdázás, papírtépés, gyurmázás, egyéni ötletek). Mese, ének, mondóka.
- 9:00-9:30: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. Játék a szobában.
- Udvarra menetel előtti fürdőszobai tevékenység (pelenkaváltás, WC-használat).
- vetkőztetés
- öltöztetés
- 9:30-10:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. A gyermekek egyéni fejlettségének megfelelő tevékenységek biztosítása. Udvari játék: (homokozás, nagymozgásos játékok, labda). Utánzó- és szerepjátékok, Konstruálás, Alkotó tevékenységek (ragasztás – tészta, papír, termések, festés – ujjal, ecsettel, nyomdázás, papírtépés, gyurmázás, egyéni ötletek). Mese, ének, mondóka.
- 10:00-10:30: Végezze el csoportjában a gondozási nevelési feladatokat. Tízóraiztatás. A gyermekek önálló játéktevékenységének biztosítása.
- 10:30-11:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. A gyermekek egyéni fejlettségének megfelelő tevékenységek biztosítása. Udvari játék: homokozás, nagymozgásos játékok,
- 11:00-11:30: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési feladatokat. Udvari játék. Bejövetel, vetkőzés, átöltözés, fürdőszobai tevékenység (pelenkaváltás, WC használat), játék a szobában.
- 11:30-12:00: Végezze el csoportjában a gondozási-nevelési
- Előkészítés ebédeltetéshez.
- Ebédeltetés
- Folyamatos fektetés
A vizsgázónak a vizsgatevékenysége előtt 30 perc felkészülési időt kell biztosítani, melyben
az általa kihúzott tételben szereplő időintervallumban a gyermekcsoportban integrálódik a napi tevékenységekbe.
- A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc
1. vizsgarész: Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: a portfólió a szakmai vizsgán nem kerül bemutatásra.
2. vizsgarész: Napi gondozási-nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc/vizsgázó (ebből felkészülési idő: 30 perc)
A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 80%
1. Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről
A vizsgarész aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 30%
2. Napi gondozási nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben
A vizsgarész aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 70%
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:
1. vizsgarész: Portfólió készítése egy kisgyermek fejlődéséről
A vizsgarész értékelésének szempontjai:
Az értékelés százalékos formában történik. Az összesített pontszám értékelésébe kerül:
- Az intézményt és a gyermek megismeréséhez alkalmazott módszereket bemutatja: 10%
- A megfigyelésének (érzelmi állapot, felnőttekhez való viszony, kisgyermeknevelővel való kapcsolat, más felnőttel való kapcsolat, gondozással kapcsolatos magatartás,mozgás, értelmi fejlődés, figyelem, érdeklődés, beszéd, társkapcsolat, szobatisztaság, egyéni megnyilvánulások) eredményeit értékeli: 60%
- A gyermek fejlődésére javaslatokat tesz, önreflexió: 30%
2. vizsgarész: Napi gondozási nevelési feladatok ellátása gyermekintézményben
A vizsgarész értékelésének szempontjai:
Az értékelés százalékos formában történik.
A vizsgafeladathoz rendelt értékelő lap értékelési szempontjai:
|
|
Kritériumok |
|
Szempont |
Eredmény % |
Kitűnő |
Nem elfogadható |
Tudatosan alakít olyan helyzeteket, választ olyan módszereket, amelyek lehetővé teszik a bölcsődei korosztály számára a megfelelő viselkedés, kommunikáció, együttműködés, elsajátítását. |
30% |
Eredményesen kezeli a gyermekek között kialakult konfliktusokat. Támogatja a gyermekek egyéni és egymás közötti kommunikációját. Mintát nyújt. |
A gyermekek között kialakult konfliktusok kezelésére nem megfelelő stratégiát választ. Nevelési stílusa autokrata. |
Felismeri a kisgyermek fejlődési nehézségeit, adekvát nevelési- gondozási hátteret nyújt. |
40% |
A gyermek fejlődését önmagához viszonyítja, kiválasztja a megfelelő eszközöket. Kommunikációja empatikus. A gyermekekről való gondoskodás során alkalmazza az egyéni bánásmód elvét, a gyermek pozitív önállósági törekvéseit, |
Nem jól ítéli meg a gyermek fejlődési szükségletét. Kommunikációja bíráló, nem bátorítja tevékenységre a gyermeket. A gyermek önállóságra való törekvését gátolja, |
|
|
önértékelését erősíti. |
minősít. |
A gyermek társas- és érzelmi kompetenciáinak fejlődéséhez mintát és segítséget nyújt. |
10% |
A bölcsődei korosztály társkapcsolati formációit ismerve tervezi meg az együttműködés helyzeteit. |
Nem veszi figyelembe a spontán érés egyéni különbségeit. |
A gyermekek viselkedésének, motivációinak figyelembevételével tervezi és szervezi a beavatkozási stratégiákat, gondozási sorrendet. |
20% |
A gyermek aznapi pszichikai és fizikai állapotát felismerve kezdeményez tevékenységet. |
A gyermek jelzéseit nem érti, a tevékenységek nem illeszkednek a gyermek pszichikai állapotához. |
A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a tanuló a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.