A szakmai vizsga leírása, mérésének, értékelésének szempontjai
A szakmai képzés követelményeinek teljesítéséről, a képző intézmény által kiállított tanúsítvány.
Írásbeli vizsga
A vizsgatevékenység megnevezése: Szállodai recepciós feladatai
A vizsgatevékenység, vagy részeinek leírása:
A vizsgázó a vizsgaszervező által összeállított esettanulmányban meghatározott foglalási feltételekre elektronikus levélben visszaigazolás küld, szállodai szoftver segítségével egy korábbi foglalást a vizsgaszervező által megadott új feltételek szerint áthelyez. Az esettanulmányban megadottak alapján, vendégérkeztetést-elutaztatást hajt végre, szolgáltatásokat terhel és végszámlát állít ki, legalább 2 különböző fizetési módnak megfelelően.
A különböző fizetési módok és pénzhelyettesítők használata POS terminálon, és kész- pénzkezelés
Az esettanulmányban megjelölt adatok alapján elvégzett feladatok dokumentumait a vizsgázó kinyomtatja, vagy a vizsgaszervező által megjelölt helyre elmenti.
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 90 perc
A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 50%
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:
Szállodai recepciós írásbeli vizsga értékelőlapja |
|
91 – 100% |
· a levél tartalma kiváló szakmai ismeretekre utal · a levél nyelvezete kiváló · a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása hibátlan · a különböző fizetési módok és pénzhelyettesítők használatával tökéletesen tisztában van, és helyesen alkalmazza az ismereteit |
81 – 90% |
· a levél tartalma szakmailag jó felkészültséget mutat · a levél nyelvezete helyes vendégkommunikációra utal · a szakmai szállodai szoftveres munka kisebb hiányossággal sikeres · a fizettetés során kisebb hibát vétett, ami nem befolyásolja a kasszát |
71 – 80% |
· a levél tartalma kissé hiányos, de célját eléri · a levél megfogalmazása kívánni valókat hagy maga után · a vendégforgalmi feladat során segítséget igényelt, de végrehajtotta · a vendég fizettetés során több hibát vétett, de helyesbítette |
60 – 70% |
· a levél tartalma a szükséges minimumot tartalmazza · a levél megfogalmazása még elfogadható · a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása során több hibát vétett, de segítséggel kijavította · A vendég fizettetése akadozott, hibákat vétett, segítséget igényelt, de számszakilag helyes volt |
0 – 59% |
· a levél tartalma hiányos · a levél megfogalmazása elfogadhatatlan · a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása során bármelyiket segítséggel sem tudta végrehajtani · A vendég fizettetése során súlyos hibát vétett, ezért vagy a vendéget, vagy az üzletet károsította |
Értékelési szempontok:
- a vizsgázó az írott kommunikációban szakmaiságát tükrözi, az elkészített levél formai és tartalmi előírásai, magyar és idegen nyelven nyelvhelyes.
- a foglalás áthelyezésének helyessége, a foglalás áthelyezése, vendégérkeztetés, szolgáltatások terhelése, végszámla kiállítása
- a szállodai szoftverrel határozott sebességgel végzi a
- pontosan ismeri a lehetséges fizetési módokat és a készpénz helyettesítők használatát, elszámolását.
A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 60%-át elérte.
Projektfeladat
A vizsgatevékenység megnevezése: Szállodai recepciós projektfeladat
A vizsgatevékenység, vagy részeinek leírása:
A vizsgázó a tanulmányai során információkat gyűjt a szállodai szolgáltatásokról, portfóliójában bemutatja legalább kettő, különböző típusú szálloda prospektusát, azok árjegyzékét és az alkalmazott ártípusokat, az interneten információkat gyűjt és dokumentál a régiót és szálláshelyek környezetét bemutató anyagokból, különös tekintettel a turisztikai látványosságokra, történelmi és kulturális értékekre, programokra és eseményekre.
A portfólióban bemutatja a tanulmányai során magyar és valamely világnyelven elektronikusan megírt szállásajánlatait (legalább kettőt), a szállásajánlatokra érkezett foglalásokra küldött visszaigazolásait (legalább kettőt) a kiállított gyakorló számlákról késztett digitális másolatokat (legalább kettőt), valamint minden olyan dokumentálható szakmai anyagot, amivel tanulmányai során találkozott és szakmailag érdekesnek és fontosnak vél.
A portfólió követelményei:
Terjedelem: minimum 10, maximum 15 A4-es oldal, fedlap (téma megnevezése, készítő neve, dátum), tartalomjegyzék és mellékletek nélkül. A képek a mellékletben szerepeltethetők a minimum terjedelmen felül, ezeket a szöveg megfelelő helyén kell meghivatkozni.
Betűforma és méret: Times New Roman betűtípus 12-es betűnagyság A portfólió leadási határideje: a vizsgaszervező határozza meg
A vizsgázó egy vendég érkezését és távozását szimulálva érkezteti és elutaztatja a vendéget, kulcskártyát készít és tájékoztat, valamint fizettet. Az eljátszott szituációs gyakorlat során a vizsgázó panaszhelyzetet kezel.
A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc
A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 50%
A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:
Szállodai recepciós projektfeladat értékelőlapja |
|
91 – 100% |
· a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok kiváló szaktudásra utalnak · a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő kommunikáció magyar és idegen nyelven is kiváló · a szituációs gyakorlat végrehajtása, lendületes, gördülékeny, és szakmailag hibátlan · a vendégpanasz kezeléses során a szakmai és emberi hozzáállásával vendégelégedettséget képes elérni |
81 –90% |
· a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok jó szaktudásra utalnak · a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során kisebb hibát ejt, ami nem zavarja a megértést · a szituációs gyakorlat végrehajtása a gyakorlat hiányára utal, de a végrehajtás során a célokat eléri · a vendégpanasz kezelés a rutin hiányát mutatja, de szakmai és emberi hozzáállása jó |
71 – 80% |
· a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött anyagok szakmai hiányosságokra utalnak · a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során nem azonnal érthető, ismétlésekre, és magyarázatokra kényszerül · a szituációs gyakorlat végrehajtása hiányosságokat mutat, és csak segítséggel tudja teljesíteni · a vendégpanasz kezelése nehézkes, de célját még eléri. |
61 – 70% |
· a projektfeladat végrehajtása során gyűjtött hiányosak, nem mind releváns · a szituációs gyakorlat során a vendéggel történő magyar és idegen nyelvű kommunikáció során sok hibát vét, megértése nehézségekbe ütközik, és sok segítséget igényel · a szituációs gyakorlat végrehajtása során sokat hibázik, segítséget igényel, de végre tudja hajtani a feladatot · a vendégpanasz kezelése elakad, segítségre szorul, de végül sikeres |
0 – 60% |
· Nem gyűjtött anyagokat · kommunikációja nem érthető, illetve nem érti a vendéget · a szituációs gyakorlat során a feladatok közül egyet segítséggel sem tud végrehajtani · a vendégpanasz kezelése sikertelen |
Értékelési szempontok:
- a vizsgázó írásban magyar és idegen nyelven a vendégekkel az elvárásoknak megfelelően kommunikál,
- tájékozottságot tanúsít a vendégeket érdeklő információkról és szakmai érdeklődését mutatja a gyűjtött anyag sokszínűsége, relevanciája.
- A szituációs gyakorlat során a vendéggel folytatott magyar és idegen nyelvi kommunikációja szakmailag helytálló és nyelvileg helyes, a hozzáállása határozott és segítőkész.
Minősítések: |
|
|
|
91-100 |
% JELES (5) |
|
81-90 |
% JÓ (4) |
|
71-80 |
% KÖZEPES (3) |
|
60-70 |
% ELÉGSÉGES (2) |
|
0 – 59 |
% ELÉGTELEN |
A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pont- szám legalább 60%-át elérte.