Skip to content
Békés Megyei VizsgaközpontBékés Megyei Vizsgaközpont
  • Kezdőlap
  • KEOR
  • Meghirdetett vizsgák
  • Vizsgáztatóknak
    • Pályázatok
  • Vizsgázóknak
    • Vizsgák
    • Vizsgahelyszínek
    • Tájékoztató füzet az alapszakmákról
    • Vizsgahelyszíneknek
  • Közérdekű információk
    • Adatkezelési tájékoztató
    • Vizsgaszabályzat
    • Szervezeti és működési szabályzat
    • Pártatlansági nyilatkozat
    • Panaszkezelési és jogorvoslati eljárásrend
    • Működési politika
    • Minőség politika
    • Adatkezelési szabályzat
    • Integritás szabályzat
    • Különleges és rendkívüli események eljárásrend
    • Esélyegyenlőségi és fenntarthatósági politika
    • Esélyegyenlőségi szabályzat
    • Etikai szabályzat és etikai kódex
    • Szakmai beszámoló
    • Irányítási kézikönyv
    • Archivum
      • Adatkezelési tájékoztató
      • Szervezeti és működési szabályzat
      • Vizsgaszabályzat
  • Kapcsolat
 

Kereskedő és webáruházi technikus

Nagy- és kiskereskedelem

KEOR választás

  • Nagy- és kiskereskedelem
  • Ápolás és szülésznőképzés
  • Élelmiszergyártás
  • Fodrászat és szépségápolás
  • Gépgyártás, műszer- és fémipar
  • Gyermek- és ifjúságvédelem
  • Háztartási szolgáltatások
  • Idősek és fogyatékos felnőttek gondozása
  • Oktatás, m.n.s.
  • Szálláshely-szolgáltatás, étkeztetés, vendéglátás
  • Szociális munka és tanácsadás
  • Titkársági és irodai munka
  • Leírás

Kereskedő és webáruházi technikus

A szakmai vizsga leírása, mérésének, értékelésének szempontjai

Az ágazati alapvizsgára bocsátás feltétele: valamennyi előírt képzési évfolyam eredményes teljesítése


Írásbeli vizsga

A vizsgatevékenység megnevezése: Gazdálkodási tevékenység alapjai

A vizsgatevékenység leírása: Az írásbeli feladatlap minimum 20, maximum 30 feladatból áll és a következő témakörök tanulási eredményeit méri: gazdasági alapfogalmak, piac és pénz, a vállalkozási formák, az állam gazdasági szerepe és feladatai, jogi alapfogalmak, tudatos fogyasztói magatartás, a beszerzéshez, tároláshoz és értékesítéshez kapcsolódó

Az alábbi feladattípusok közül legalább 4 fajta jelenjen meg a feladatlapon:

  • Fogalommeghatározás: az alapfogalmak pontos definiálása.
  • Esettanulmány értelmezése: a megadott szempontok szerint, a feladatlap által meghatározott gyakorlatorientált esetismertetéshez kapcsolódóan kell válaszolni a kérdésekre.
  • Feleletalkotás: szöveg kiegészítése, a megadott vagy ismert tartalmakkal való mondat kiegészítése. A mondatok között nem feltétlenül van összefüggés.
  • Párosítás: szakmailag összetartozó fogalmakat / kifejezésket / képeket kell párosítani, pl. fogalom és meghatározása.
  • Sorrendbe rendezés: folyamatok, időbeli struktúrák reprodukálása.
  • Feleletválasztás: legalább három megadott lehetőség közül kell megjelölni a
  • Igaz-hamis állítások megjelölése: meg kell jelölni, hogy az adott állítás igaz, vagy hamis. A hamis állítást javítani kell.

 

A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc

A vizsgatevékenység aránya a teljes ágazati alapvizsgán belül: 30%

A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

Az értékelés javítási-értékelési útmutató előírásai alapján történik.

Az egyes kérdésekre és feladatokra adható pontszámokat a javítási-értékelési útmutató tartalmazza. Teljes pontszám csak a hibátlan feladatmegoldásért adható.

A javítás során részpont adható, de az útmutatóban meghatározott pontszám tovább nem bontható. Ha a feladatnál többféle megoldás lehetséges, akkor a javítási útmutatóban közölt eljárástól eltérő megoldások is lehetnek teljes értékűek.

Az értékelés százalékos formában történik.

A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a tanuló a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.

 

Gyakorlati vizsga

A vizsgatevékenység megnevezése: Információkezelés

A vizsgatervékenység leírása

1. vizsgarész: Információkezelés

Egy, a képző intézmény által összeállított gyakorlati feladat megoldása számítógépen szövegszerkesztő és táblázatkezelő program alkalmazásával, amely a következő két feladatot tartalmazza:

  1. feladat: A képzőintézmény által megadott szempontsor alapján egy üzleti levél (ajánlatkérés, vagy megrendelés, vagy megrendelés visszaigazolása, vagy érdeklődő levél) elkészítése, megírása, megformázása és mentése a vizsgaszervező által megadott mappába és helyre. A vizsgázók a feladatok elvégzéséhez szövegszerkesztő programot használnak, a létrehozott dokumentumba általuk megszerkesztett táblázatot
  2. feladat: Hiányos szállítólevél kitöltése előre megadott adatok alapján

 

2.  vizsgarész: Viselkedéskultúra, kommunikáció

Az alábbi témakörökhöz kapcsolódó, a képző intézmény által összeállított minimum 4 feladatsor közül egy szituációs feladat szóbeli végrehajtása:

  • a vállalkozás adatbázisából hiányzó ügyféladatok bekérése (pl. hiányzó email cím, adószám, telephelycím, stb.) az ügyféltől
  • telefonos ajánlatkérés új/meglévő üzleti partnerektől (pl. katalógus kérése, árjegyzék igénylése, )
  • áruátvételkor tapasztalt eltérések rendezése (pl. mennyiségi vagy minőségi eltérések rendezése, késések kezelése, kísérő dokumentumok hiánya, ),
  • vevői panaszok kezelése (pl. minőségi hibás termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos panaszok rendezése, késedelmes szállításhoz kapcsolódó panaszok kezelése, félreértések tisztázása, )

 

A szituációs feladatokban a vizsgázó a vizsgáztatóval végzi a páros munkát.

  • A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc
    • vizsgarész: 45 perc
    • vizsgarész: 15 perc (5 perc felkészülés, 10 perc feladat-végrehajtás)
  • A vizsgatevékenység aránya a teljes ágazati alapvizsgán belül: 70 %
  • A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

Az ágazati alapvizsga gyakorlati vizsgatevékenységének Információkezelés vizsgarészét a vizsgázók számítógépes tanteremben készítik el vizsgabiztos jelenlétében. Az elkészített feladatokat el kell menteni a vizsgaszervező által megadott mappába, meghatározott néven.

A gyakorlati vizsgafeladat befejezése után a vizsgaszervező feladata a számítógépen elkészített feladatok nyomtatása és mentése. A mentésnek és/vagy a nyomtatásnak a gyakorlati vizsga befejezését követő 60 percen belül meg kell történnie. A vizsgafeladat értékelése a vizsgaszervező által készített részletes értékelési útmutató alapján történik.

Lehetséges értékelési szempontok:

  • feladatutasítás megértése;
  • a feladat kivitelezésének, a megvalósítás lépéseinek sorrendje;
  • kereskedelemben használt üzleti levél tartalmi elemeinek ismerete,
  • szállítólevél tartalmi kellékeinek ismerete;
  • kommunikáció minősége az ügyfelekkel, partnerekkel;
  • előre nem látható helyzetek, fellépő problémák kezelése, döntéshozás;
  • tudástranszfer;
  • önállóság, hatékonyság, kreativitás, igényesség.

Lehetséges értékelési módszerek:

  • vizsgarész: Gyakorlati munkavégzés
  • vizsgarész: Szerepjáték és/vagy helyzetgyakorlat

 

Gyakorlati vizsgatevékenység

Értékelés

1. vizsgarész: Információkezelés

Üzleti levél

40%

Szállítólevél

20%

2. vizsgarész: Viselkedéskultúra, kommunikáció

40%

 

  • Az értékelés százalékos formában történik.
  • A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a tanuló a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.

 

Alapvizsgával betölthető munkakör FEOR száma

Ágazati

FEOR-szám

FEOR megnevezése

Alapvizsgával betölthető

 

alapoktatás

megnevezése

 

 

munkakör(ök), tevékenységek

Kereskedelem ágazati

alapoktatás

 

–

 

–

 

–

 

A szakmai vizsga leírása, mérésének, értékelésének szempontjai

  • Szakma megnevezése: Kereskedő és webáruházi technikus
  • Szakmai vizsgára bocsátás feltétele:
    • valamennyi előírt képzési évfolyam és az egybefüggő szakmai gyakorlat eredményes teljesítése.
    • szakmához kötődő további sajátos követelmények: –

 

Központi interaktív vizsga

  • A vizsgatevékenység megnevezése: Kereskedelmi vállalatok gazdálkodása
  • A vizsgatevékenység leírása

A központi interaktív vizsgafeladat – számítógépes környezetben – szöveges és számítási feladatokból áll és a következő tantárgyak témaköreinek tanulási eredményeit méri:

A kereskedelem alapjai, Termékismeret, Vállalkozási ismeretek, Kereskedelmi gazdaságtan. Kereskedelem alapjai: Az áruforgalmi folyamat elemei. Munka-, tűz- és balesetvédelem szerepe. Környezetvédelem. Digitális és analóg eszközök használata. Pénzkezelés.

Termékismeret: A hagyományos árucsoportosítás. Árurendszerek. Csomagolástechnika. Termékkihelyezés és forgalmazás. Fogyasztóvédelmi alapok. Fogyasztói trendek a vásárlói kosárban.

Vállalkozási ismeretek: Gazdasági szervezetek. A vállalkozások vagyona és finanszírozása. A likviditás és cash-flow. Üzleti tervezés.

Kereskedelmi gazdaságtan: Árképzés. Készletgazdálkodás. Humán erőforrás tervezés. Közterhek. Költségek. Eredményesség. Vagyonvizsgálat.

 

A vizsgafeladat az alábbi feladattípusok tartalmazza:

  • Fogalom meghatározás: az alapfogalmak pontos definiálása.
  • Szövegkiegészítés: a megadott vagy ismert tartalmakkal való mondat kiegészítése. A mondatok között nem feltétlenül van összefüggés.
  • Párosítás: szakmailag összetartozó fogalmakat / kifejezéseket / képeket kell párosítani, pl. fogalom és meghatározása.
  • Sorrendbe rendezés: folyamatok, időbeli struktúrák reprodukálása.
  • Feleletválasztás: legalább három megadott lehetőség közül kell megjelölni a
  • Igaz-hamis állítások megjelölése: meg kell jelölni, hogy az adott állítás igaz, vagy hamis. A hamis állítást javítani
  • Számítási feladatok: a kereskedelmi gazdaságtan témaköreire épülő
  • Esettanulmány értelmezése: A feladatlap által meghatározott gyakorlatorientált esetismertetéshez kapcsolódóan kell válaszolnia a kérdésekre. A válaszadási lehetőségek zártak, illetve számolásigényesek is lehetnek.

 

A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 120 perc

A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 50%

A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

Az interaktív vizsgatevékenység feladatainak és javítási-értékelési útmutatójának elkészítéséről a szakképzésért felelős miniszter a szakmai vizsga nyelvén gondoskodik. A vizsgafeladathoz tartozó útmutató alapján a számítógép által véletlenszerűen generált vizsga-feladatsort kell az interaktív vizsgán megoldani.

Az értékelés a javítási-értékelési útmutató előírásai alapján történik.

Az egyes kérdésekre és feladatokra adható pontszámokat a javítási-értékelési útmutató tartalmazza. Teljes pontszám csak a hibátlan feladatmegoldásért adható.

A javítás során részpontszám adható, de ezt a javítási-értékelési útmutató részletesen meghatározza.

Ha a feladatnál többféle megoldás lehetséges, akkor a javítási útmutatóban közölt eljárástól eltérő megoldások is lehetnek teljes értékűek.

A számítások elvégzéséhez nem programozható számológép használható. Az egyes feladattípusok aránya és értékelése a teljes vizsgafeladaton belül:

Fogalommeghatározás

10%

Szövegkiegészítés

5%

Párosítás

10%

Sorrendbe rendezés

10%

Feleletválasztás

10%

Igaz-hamis állítások megjelölése

10%

Számítási feladatok

25%

Esettanulmány értelmezése

20%

 

A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a tanuló a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.

 

Projektfeladat

  • A vizsgatevékenység megnevezése: „Kereskedelem és a Digitális világunk” portfólió bemutatása
  • A vizsgatevékenység leírása

A „Kereskedelem és a Digitális világunk portfólió” a vizsgázó 11-13. évfolyamokon elért szakmai fejlődését, eredményeit, a megszerzett tudását, kompetenciáit mutatja be és a szakma gyakorlására való alkalmasságát szemlélteti.

Tartalmazza a saját tanulási folyamat önértékelését, tapasztalatainak feldolgozását, fejlődésének összegzését és elemzését, valamint az E-kereskedelem és a Marketing tanulási területeket, melyet a vizsgázó egy előzetesen elkészített és leadott prezentációban mutat be a vizsgabizottságnak.

A prezentációban a két tanulási területből választott egy-egy témakör összekapcsolódik, egymásra épül és szerves egységet alkot a portfóliójában szereplő dokumentumokkal. A vizsgázó a portfóliója bemutatása után reflektál a vizsgabizottság szakmai kérdéseire.

 

A portfólióban mindkét tanulási terület tantárgyainak témaköreiből, egy-egy téma választása kötelező.

  1. E-kereskedelem tanulási terület: Digitalizáció és webáruház működtetése: az elektronikus kereskedelmi rendszer felépítése és működése/működtetése, multimédiás és kommunikációs alkalmazások, weblapkészítés és működtetés, adatbáziskezelés, mobilalkalmazások, szoftverhasználati jogok, online vállalkozások, online kereskedelmi platformok, ügyfélkapcsolatok menedzselése, logisztikai
  2. Marketing tanulási terület: Marketing alapjai és marketingkommunikáció: a marketing sajátosságai és területei a kereskedelemben, vásárlói magatartás, piackutatás, szegmentáció és célpiaci marketing, termékpolitika, árpolitika, értékesítéspolitika, szolgáltatásmarketing, személyes eladás, eladásösztönzés, direkt marketing, arculatkialakítás, online marketing

A portfólió a következő dokumentumokat tartalmazza, amelyből 5 elem megjelenítése kötelező:

  • Saját készítésű vagy szabadon választott weboldal
  • Fotók, saját készítésű fotók
  • Animációk
  • Videók
  • Hanganyagok
  • Saját készítésű ábrák, grafikonok, táblázatok
  • Saját készítésű szöveges elemek
  • Sikeres dolgozatok
  • Projektmunkák
  • Elkészített produktumok
  • Versenyeredmények
  • Bolti berendezési tervek, tárgyak

 

A portfólió dokumentációjának felépítése, formai követelménye:

  1. Egységbe szerkesztett, elektronikus és/vagy nyomtatott formában tárolt állományok/dokumentumok:
    • Felépítése: borító, tartalomjegyzék, szöveges állomány, képek, ábrák, forrásjegyzék, ábrajegyzék
    • Kötelező dokumentumok (minimum 5 elem)
    • „Reflexív napló”, melyet a szakmai mentor aláírásával hitelesít
    • Terjedelem: 10 -15 oldal
    • Betűméret: 12p
    • Betűtípus: Times New Roman
    • Sorköz: 1,5
    • PDF dokumentum

 

  1. A portfólió prezentációjának követelménye:
    • PowerPoint vagy Prezi bemutató
    • Diaszám: 15-max.20 dia
    • Táblázatok, képek, fotók, ábrák, szöveges elemek megfelelő arányú felhasználása
    • Felépítése a prezentáció szabályainak megfelelően történik: első dia: a portfólió címe, a vizsgázó neve, a szakmai mentor neve utolsó előtti dia: forrásjegyzék, ábrajegyzék utolsó dia: „Köszönöm a figyelmet.”

 

A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 30 perc, amelyből 20 perc a projekt bemutatása, 10 perc a reflektálás, a vizsgabizottság kérdéseinek megválaszolása.

A vizsgatevékenység aránya a teljes szakmai vizsgán belül: 50%

A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:

A vizsgázónak az egységes szerkezetbe (PDF dokumentum) foglalt portfólióját a prezentációval együtt, legkésőbb a szakmai vizsga megkezdése előtti 30. nappal kell leadnia az akkreditált vizsgaközpontnak nyomtatott és/vagy elektronikus formában.

A portfólió szakmai mentora egy előzetes értékelést készít, és írásban javaslatot tesz a vizsgabizottságnak a végső értékelésre.

 

A portfólió előzetes és végső értékelése a „Bírálati lapon” történik a megadott bírálati szempontok figyelembe vételével, a vizsgaszervező által készített részletes útmutató alapján. A szakmai mentor a megadott szempontok mellet szöveges értékelést is készít 5-8 mondatban.

Bírálati lap/ bírálati szempontok

 

A portfólió összeállításának igényessége, formai elemei,

külső megjelenése

10%

A portfólió komplexitása, nehézségi foka

10%

A választott téma jelentősége, időszerűsége

10%

A portfólió szakszerű és pontos fogalmazása

10%

Egyéni kreatív ötletek megvalósítása

10%

A vizsgázó szakmai fejlődésének bemutatása

10%

A prezentáció felépítése

10%

A vizsgázó kommunikációja, előadásmódja, szakmai

szókincse

15%

A bemutatás időgazdálkodása

5%

Önreflexió

10%

Szakmai mentor szöveges értékelése

 

A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a tanuló a megszerezhető összes pontszám legalább 40%-át elérte.

jelentkezem
  • Adatkezelési szabályzat
  • Adatkezelési tájékoztató
Copyright 2025 © GYSZC
  • Kezdőlap
  • KEOR
  • Meghirdetett vizsgák
  • Vizsgáztatóknak
    • Pályázatok
  • Vizsgázóknak
    • Vizsgák
    • Vizsgahelyszínek
    • Tájékoztató füzet az alapszakmákról
    • Vizsgahelyszíneknek
  • Közérdekű információk
    • Adatkezelési tájékoztató
    • Vizsgaszabályzat
    • Szervezeti és működési szabályzat
    • Pártatlansági nyilatkozat
    • Panaszkezelési és jogorvoslati eljárásrend
    • Működési politika
    • Minőség politika
    • Adatkezelési szabályzat
    • Integritás szabályzat
    • Különleges és rendkívüli események eljárásrend
    • Esélyegyenlőségi és fenntarthatósági politika
    • Esélyegyenlőségi szabályzat
    • Etikai szabályzat és etikai kódex
    • Szakmai beszámoló
    • Irányítási kézikönyv
    • Archivum
      • Adatkezelési tájékoztató
      • Szervezeti és működési szabályzat
      • Vizsgaszabályzat
  • Kapcsolat

Belépés

Elfelejtett jelszó?